"Kaivopuiston kaunis Casanova"

"Kaivopuiston kaunis Casanova"
"Kaivopuiston kaunis Casanova"

tiistai 3. tammikuuta 2012

Onko sinulla mentori?

Näin vuoden alussa tulee mieleen, että tässä sitä taas mennään, joten ensimmäinen asia onkin, se, mitä tässä oikein ollaan tekemässä? Täytyy valmistautua uuteen vuoteen ja uusiin kujeisiin – samoin, kuin ryhdytään katsomaan siemenluetteloita kesäviljelyjä silmälläpitäen. Täytyy tehdä suunnitelma, ettei sitten ole ihmeissään kun eri asioita tulee eteen. Yksi asia, josta minä ainakin saan paljon virtaa on tietenkin mentori. Mentori on ihminen tai ihmiset, joilta voit oppia sellaisia asioita, joita et itse vielä hallitse. Tiedät, että haluaisit osata, muttet vielä osaa kaikkea mitä haluaisit. Olen tässä trimmannut monta vuotta ja katsellut kaiken aikaa miten itseäni paremmat ovat juuri sitä, siis minua parempia. Mitä he tekevät ollakseen niin hyviä siinä, mitä tekevät. Mitä he eivät tee, mitä minä vielä teen? Olen halunnut trimmata kauniita koiria, sekä kotiin, että näyttelyihin.  Ei kukaan synny sakset kädessä, taitavana. Siihen tarvitaan paljon työtä ja kuuntelemista sekä katsomista ja itse kokeilemista. Ja tietysti toistoa toiston perään. Vaaditaan myös taitoa huomata, kuka osaa ja kuka ei. Kaikki yrittävät parastaan, mutta jokaisella on myös hyviä ja huonoja päiviä. Aina näyttelyissä sitä toivoo, että olisi nyt se hyvä  päivä. Vaikka olisikin hyvä päivä, kaikki eivät voi voittaa kaiken aikaa (tietysti poikkeukset vahvistavat säännön!). Täytyy antaa itselleen myös lupa epäonnistua, koska minä en aikakaan ole vielä tavannut ketään, joka olisi täydellinen.  Jokainenhan osaa joitain, mitä joku toinen ei osaa. Se on taitolaji huomata mitä tietä haluaa lähteä kulkemaan. Ole avoin kaikelle, mutta myös rohkea tekmään valintoja.  Helppoahan se ei ole, mutta on kyllä palkitsevaa, kun asiat menee odotusten mukaan.

 Tässä omia mentorejani, joilta olen vuosien varrella oppinut paljon (in no particular order, kuten X-Factorissa!). Muitakin on paljon, mutta näitä olen vaivannut eniten lukuisilla ja loputtomilla kysymyksilläni (ja niitähän riittää). Katson aina sillä silmällä, että löydänkö jostain jotain uutta näkökulmaa.
                                                      
                                                        Tiina Taulos, www.canmoys.com

                                            Jana Vavrouskova, www.starring-moravia.com


                                                Anitta Salenius, www.koiratrimmaamo.fi


                                                   Saara Kumpulainen, Sarahill Kennel



Päivi Tamminen, www.zanitas.eu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti